سند طراحی و توسعه بازی – قسمت اول

سند طراحی و توسعه بازی – قسمت اول

game design document

یکی از اصلی ترین مراحل در ساخت بازی که از لحاظ اولویت زمانی هم  باید در همان گام های آغازین پروژه انجام گیرد، تنظیم سند طراحی و توسعه بازی است. حتما از دانستن این حقیقت متعجب خواهید شد که اکثر پروژه های بازی سازی که در میانه راه متوقف می شوند و یا اینکه بیش از حد معمول به طول می انجامند و یا در نهایت شکست می خورند، در نتیجه عدم توجه کافی تیم سازنده به اهمیت فوق العاده این سند است. متاسفانه کم توجهی به این موضوع در کشور ما و مخصوصا در میان بازی سازان مستقل بیشتر مشاهده می شود. به همین دلیل در این مقاله تلاش می کنیم  توضیحاتی را در مورد سند طراحی و توسعه،  به صورت مختصر و کاربردی ارائه کنیم.

 

سند طراحی و توسعه بازی

سند طراحی و توسعه بازی یا Game Design Document به مستنداتی گفته می شود که طراح بازی یا مجموعه تیم سازنده بازی پس از تصمیم برای ساخت یک ایده و قبل از شروع عملی پروژه باید تهیه کنند. در حقیقت این سند پلی است که بازی سازان را از افکار و ایده های خام و اولیه به واقعیت عملی و اجرایی پروژه می رساند. بر اساس این تعاریف می توان سند طراحی و توسعه را چارچوبی دانست که اعضای تیم بازی سازی را نسبت به آنچه که در ذهن طراحان بوده و درنهایت باید به آن برسند، هماهنگ می کند و ایده اولیه و اساسی بازی را از چیزی محو و موهوم در ذهن ایده پرداز، به واقعیتی قابل لمس بر روی کاغذ و قابل درک برای اعضا تبدیل می نماید.

سند طراحی و توسعه بازی

مقالات و وبسایت های مختلف داخلی و خارجی، تعاریف گوناگون و متفاوتی را در مورد سند طراحی و توسعه و دسته بندی جزییات آن  بیان کرده اند. ما در اینجا تلاش کرده ایم به یک دستورالعمل ساده و فشرده که برای تیم های کوچک و مستقل بازی سازی قابل اجرا است بپردازیم. بنابراین آنچه که در ادامه می خوانید به هیچ وجه تنها روش و یا بهترین روش تهیه سند طراحی نیست؛ بلکه تلاشی است برای ارائه یک دستورالعمل ساده.

سند طراحی و توسعه به صورت کلی از سه بخش اصلی تشکیل می‌شود:

بخش مفهومی (Concept)

بخش طراحی  (Design)

بخش فنی  (Technical)

 

بخش مفهومی

هدف از تهیه بخش مفهومی سند طراحی و توسعه این است که یک درک کلی نسبت به بازی مورد نظر ایجاد کند، به طوری که اگر شخصی خارج از گروه آن را بخواند، به راحتی بتواند با کلیات و حال و هوای پروژه مورد نظر، آشنا شود. به طور کلی در بخش مفهومی باید به سوالات زیر پاسخ شفاف و روشن داده شود:

 

  • عنوان بازی چیست؟
  • بازی مورد نظر در چه سبکی است؟ (پلتفرمر، پازل، مبارزه ای، ماجراجویی، تفننی، آنلاین است یا آفلاین؟)….
  • سبک گرافیکی بازی چیست؟ (پیکسل آرت، کارتونی، واقع گرایانه، سیاه و سفید و …)
  • اتمسفر بازی چگونه است؟ (ترسناک، آرامش بخش، شاد و کودکانه؟….)
  • داستان بازی به طور خلاصه چیست؟
  • هسته اصلی گیم پلی چیست؟ (سرعت عمل، حل معما، انتخاب درست…)
  • مخاطب بازی قرار است چه کسانی باشند؟ (کودکان،نوجوانان، همه سنین،کدام جنسیت؟مخصوص پسران یا دختران یا هر دو)
  • پلتفرم هدف بازی چیست؟ (اندروید؟ ویندوز؟ iOS…)

 

به این ترتیب با نوشتن بخش مفهومی سند طراحی و تلاش برای پاسخ دادن به سوالات بالا، بازی شما برای افراد دیگر قابل تصور خواهد بود. این موضوع باعث می شود مهمترین موضوعات مربوط به بازی، کاملا برای خود شما و دیگر اعضای گروه نیز جا بیافتد و سوء تفاهم های موجود در همان ابتدای کار رفع شود.

در قسمت بعد، دو بخش باقیمانده از سند طراحی و توسعه بازی، یعنی بخش طراحی و بخش فنی را بررسی می کنیم. بنابراین لطفا قسمت دوم را از دست ندهید.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *