سند طراحی و توسعه بازی – قسمت 2

سند طراحی و توسعه بازی – قسمت 2

سند طراحی و توسعه بازی

در قسمت اول سند طراحی و توسعه بازی از اهمیت این سند گفتیم و توضیح دادیم که این سند معمولا از سه بخش اصلی تشکیل شده است. در آن قسمت، بخش مفهومی را توضیح دادیم؛ در این قسمت بخش طراحی و فنی را نیز بیان می کنیم.

بخش طراحی

بخش طراحی پرحجم ترین بخش سند بازی شما خواهد بود و در آن تقریبا تکلیف هر آنچه که در بازی وجود دارد را روشن می کنید. بنابراین در مقاسیه با بخش مفهومی که شامل یک سری توضیحات خلاصه و کلی می شد، در بخش طراحی، جزییات بسیار اهمیت بیشتری پیدا می کنند. البته بازی های مختلف به دلیل تفاوت‌هایی که دارند، قطعا بخش طراحی متفاوتی نیز خواهند داشت. اما به عنوان نمونه می توان پرسش های زیر را در این بخش مطرح کرد و همانطور که گفته شد وظیفه شما به عنوان بازیساز این است که به این سوالات پاسخ مفصل و کامل بدهید:

 

  • داستان بازی چگونه است؟ (با جزییات)
  • شخصیت های بازی چندتا هستند و هر کدام چه تفاوتی با سایرین دارد؟
  • سیستم کنترل بازی چگونه است؟
  • مکانیک های بازی به چه صورت است؟
  • سیستم مراحل بازی چگونه است؟ چند مرحله دارد و روند فعالسازی لول ها به چه شکل است؟
  • رابط کاربری و منوها به چه شکل است؟
  • سیستم ارتقا، پاداش دهی و جوایز بازی به چه صورت است؟
  • سیستم درآمد زایی بازی چگونه است؟

 

بنابراین همانطور که می بینید تمام مسایل موجود در بازی، در بخش طراحی مورد بررسی قرار می گیرد. البته سوالات به مراتب جزیی تری نیز وجود دارد که ما در اینجا به آنها اشاره نکردیم و به عنوان نمونه به بعضی از مهمترین سوالات اشاره کردیم. خود شما حتما می توانید با توجه به ویژگی های پروژه مد نظر خود به موضوعات مخصوص تری فکر کنید. مثلا فرض کنید قصد دارید یک بازی دلهره آور بسازید و برای ایجاد این حس تصمیم دارید از حرکات شدید و ناگهانی دوربین استفاده کنید. بنا بر توضیحات گفته شده، موضوع حرکت دوربین و چگونگی آن باید حتما در بخش طراحی سند مطرح شود.

 

بخش فنی

در بخش نهایی سند، یعنی بخش فنی به موضوعاتی می پردازیم که تاثیر بسزایی در مراحل عملی ساخت بازی خواهد داشت. به این معنی که، با روشن شدن ابعاد فنی پروژه، یک سری باید ها و نبایدها برای اعضای مختلف تیم سازنده مشخص می شود که اگر از ابتدا مورد توجه قرار نگیرد، ممکن است وقت و هزینه و انرژی زیادی به هدر برود. مثل دو بخش قبل، جزییات این بخش را نیز در قالب یک سری سوال که شما باید به آن پاسخ بدهید بیان می کنیم:

 

  • بازی  شما برای چه سیستم عاملی در نظر گرفته شده است؟
  • بازی شما دوبعدی یا سه بعدی است؟ جواب شما هر کدام که باشد از چه نرم افزار گرافیکی برای طراحی استفاده می کنید؟
  • کیفیت و resolution تصاویر مورد استفاده، در چه دامنه ای قرار می گیرد؟
  • انیمیشن ها به چه صورت ساخته می شوند؟ آیا به منظور بهینه سازی مجبور به تعیین سقف تعداد فریم  و همچنین استفاده از سبک خاص هستید؟
  • اگر بازی شما دارای جلوه های گرافیکی خاص مانند جزییات فراوان، نورپردازی، پارتیکل و … است، این جلوه ها باید به چه روشی پیاده سازی شود تا بهینه بوده و روی دستگاه های جامعه بازیکنان هدف قابل اجرا باشد؟
  • از چه فرمت وکیفیتی برای افکت ها و موسیقی های درون بازی استفاده خواهد شد؟
  • روش بهینه سازی کدهای نوشته شده توسط برنامه نویس به چه صورت است؟
  • حجم نهایی فایل بازی درچه محدوده ای قابل قبول خواهد بود؟
  • در صورتی که بازی شما برای دستگاه های تلفن همراه در نظر گرفته شده چه دستگاه هایی هدف اصلی هستند؟ (دستگاه های میان رده یا بالا رده و یا اکثر دستگاه های موجود در بازار؟ برای هر کدام باید به چه روشی عمل کرد تا بهترین اجرا روی دستگاه مورد نظر انفاق بیافتد؟
  • در صورتی که بازی آنلاین است، ازچه روشی برای برقراری یک ارتباط امن و پایدار استفاده می شود؟
  • داده های بازی به چه صورت ذخیره سازی خواهند شد؟
  • بازی قراراست در چه مارکت هایی عرضه شود و برای این منظور، باید چه استانداردهای فنی داشته باشد؟

 

همان طور که می بینید پاسخ به هر یک از این سوالات چارچوب های بسیار مهمی را برای تمامی اعضای درگیر در آن بخش تعریف می کند و بنابراین از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. البته این لیست های بلند بالا نباید به هیچ وجه موجب هراس و دلسردی شما شود. چون اکثر مطالب گفته شده تنها به یک یا دو جلسه مشورت میان اعضای گروه نیاز دارد. علاوه بر این، باید بدانید که بی برنامگی و شروع کارها بدون نظم، حتما ناراحتی های بیشتری به دنبال دارد و همیشه در نظر داشته باشید که شروع یک پروژه بر اساس برنامه ریزی دقیق، جلوی بسیاری از شکست ها و دلسردی های آینده را می گیرد.

سند طراحی و توسعه

سخن آخر

حالا و پس از مطالعه موارد گفته شده بهتر می توانید دلیل شکست اکثر تیم های مستقل را درک کنید. ماجرا معمولا به این صورت است: افرادی علاقه مند به بازی سازی دور هم جمع می شوند و به ایده ای خام برای ساخت یک شاهکار رویایی می رسند! بلافاصله تقسیم وظایف کرده و شروع به کار می کنند. از آنجا که بازی مورد نظر در حال حاضر تنها یک ایده ذهنی است، بنابراین هیچ یک از اعضای گروه دقیق و کامل نمی داند که محصول نهایی به چه صورت خواهد بود. بدتر از این موضوع آن است که هر کدام از اعضا تصور خاص خود را دارد که معمولا با دیگر اعضا متفاوت است. بنابراین پس از گذشت مدت کوتاهی، معمولا یک یا چند مورد از اتفاقات ناخوشایند زیر رخ می دهد:

اعضای تیم تازه می فهمند که بعضی از تخصص های لازم برای ساخت ایده مورد نظر را ندارند.

اعضای تیم متوجه می شوند که ایده مورد نظر آنقدر که در ابتدا جذاب به نظر می رسیده، در زمان اجرا، جذابیت ندارد و بنابراین از ادامه کار منصرف می شوند.

اعضای تیم بعد از ساخت مقداری از پروژه به این نکته پی می برند که به دلیل ایرادی که در داستان یا گیم پلی وجود دارد، باید برخی از محتوای ساخته شده را دور بریزند و از مسیر دیگری وارد شوند.

اعضای گروه بعد از مدتی به این نتیجه می رسند که ساخت چنین پروژه ای به هزینه و زمانی بیش از آنچه در ذهن داشته اند، نیاز دارد.

در میانه راه اختلافاتی میان اعضای گروه در مورد بخش های خاصی از کار ، پیش می آید و ادامه پیشرفت پروژه را دچار مشکل می کند.

ممکن است پروژه ، به دلیل عدم توجه قبلی به روش های جذب و جلب مخاطب در بازی، بعد از تکمیل و ساخت، در بازاریابی و فروش با شکست روبه رو شود.

بنابراین، تنظیم سند طراحی و توسعه به هیچ وجه یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت بسیار مهم است و هر چقدر زودتر تهیه شود، صرفه جویی بیشتری در زمان، هزینه و انرژی اعضای گروه ایجاد کرده و مسلما پروژه را در مدت کوتاه تر و با موفقیت بیشتری به سرانجام می رساند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *