متاسفانه موفق نمی شوید!

متاسفانه موفق نمی شوید!

ساخت بازی های آنلاین

در طی چند سال اخیر موفقیت و محبوبیت روزافزون بازی های تحت شبکه اینترنت (بازی هایی که امکان مشارکت دو و یا تعداد بیشتر بازیکن واقعی به صورت نوبتی یا به طور بلادرنگ در بستر اینترنت را فراهم می کند) موجب شده است که علاقه به ساخت بازی های آنلاین ، طرفداران بسیاری در کشور ما پیدا کند و هر روز شاهد سوالات فراوانی از علاقه مندان در این زمینه هستیم و این موضوع به خودی خود به هیچ وجه نامطلوب و ناپسند نیست؛ برعکس ممکن است بسیار مثبت و باعث رشد بیشتر صنعت بازی سازی مستقل در کشورمان باشد.

اما موضوعی که کمی ناراحت کننده است، این است که اکثر کسانی که این سولات را مطرح کرده وعطش شدیدی  را به یادگیری ساخت بازی های آنلاین از خود نشان می دهند، از درک ابتدایی ترین اصول بازی سازی ناتوان بوده و هنوز تفاوت ساده ترین جنبه های این حرفه را نمی دانند. یعنی در حالیکه حتی توانایی تشخیص مقدمات ابتدایی کار با انجین بازی سازی را نمی دانند با شوق و حرارت به دنبال پیدا کردن نزدیک ترین راه برای ساخت کلش آو کلنز مورد نظر خود هستند!

{ممکن است مطلب زیر برای شما مفید باشد:}

سخنی با بازیسازان ایران

مشکل کجاست؟

به نظر می رسد این نوع روحیه ورفتار از طبیعت عادت های ایرانی سرچشمه می گیرد. در بسیاری از زمینه ها هوش و زیرکی سرشار ایرانیان متاسفانه بیش از آن که موجب رشد و ترقی آنها شود، معمولا منجر به نوعی زرنگی توام با کم کاری شده است؛ یعنی معمولا به دنبال ساده ترین و سریع ترین راه رسیدن به مقصد مورد نظر خود هستند، بدون آنکه لازم بدانند ظرفیت مورد نیاز برای طی این مراتب و مراحل را در خود به وجود آورند.

در موضوع بازی سازی به طور کلی و  به خصوص ساخت بازی های آنلاین هم متاسفانه چنان که گفته شد، اوضاع به همین صورت است. بسیاری از تشنگان ساخت نسخه ایرانی کلش رویال و ژنرال و کلش آو کینگز و… هنوز نمی توانند یک بازی بسیار ساده  و محدود آفلاین بسازند. گویا این افراد نمی دانند که یک بازی آنلاین پیش از آنکه آنلاین باشد ، در درجه اول یک بازی است؛ یعنی دارای عنصر بسیار مهم Game Play است؛ عنصری که وجه مشخصه بازی است و بدون آن، بازی مفهوم خود را به طور کامل از دست می دهد. بسیار بعید است که کسی نداند قدم اول برای ساخت هر نوع محتوایی که بتوان نام آن را بازی یا Game گذاشت این است که محتوای مورد نظر پیش از آن که در بستر شبکه اینترنت قابل بازی باشد، می بایست دارای یک عنصر چالش برانگیز و نسبتا جذاب به نام Game Play باشد که به خودی خود و در حالت آفلاین هم بدون آنکه عیب و ایراد مهمی داشته باشد،  قابلیت بازی کردن داشته باشد.

حرفه و صنعت بازی سازی یک عرصه پر از جذابیت و به معنای واقعی کلمه،  جایی برای رسیدن به رویاهای دست نیافتنی است. همین جذابیت و البته شکوفایی اقتصادی که اخیرا در این حرفه ایجاد شده منجر به افزایش چشمگیر علاقه مندان به آن شده (مخصوصا ساخت بازی های آنلاین) و در حال حاضر بسیاری از افراد به این باور رسیده اند که دیگر باید بازی سازی را به عنوان یک صنعت پولساز بپذیریم. اما شاید این حقیقت بسیار غم انگیزی باشد که افراد کمی هستند که علاقه خود را به واقعیت تبدیل می کنند و نهایتا به یک بازیساز واقعی تبدیل می شوند. کسی که علاوه بر آنکه موفق می شود خواب و رویاهای بچگی خود را در قالب یک بازی به دست هزاران و شاید میلیون ها نفر در جهان برساند؛ بلکه در این راه به درآمد سرشاری نیز دست پیدا می کند. اما چرا درصد این افراد نسبت به کسانی که خیلی زود شکست خورده و از این حرفه برای همیشه خداحافظی می کنند، اینقدر ناچیز است؟

پاسخ روشن است: افرادی که صبر و بردباری لازم برای طی مراحل لازم و یادگیری اصول کلاسیک بازی سازی را ندارند و فقط به ایده و رویای خود می اندیشند، بعد از آنکه شروع کرده و دست به کار می شوند، خیلی زود متوجه می شوند که علت اصلی موفقیت بازی های بزرگ چیست و  در نتیجه برای رسیدن به این هدف راه آسانی را در پیش ندارند. تلاش و سعی و خطای بسیار و ناامید نشدن، علی رغم مشکلات فراوان در این راه، رمز موفقیت بازیسازان بزرگ جهان مثل Arnt Jensen سازنده عنوان های ستایش شده Limbo و Inside و یا شرکت های بزرگ Supercell و Rovio و دیگران شده است. بنابراین شاید لازم باشد به همه کسانی که کمی بیش از حد عجله داشته و در عین حال، حاضر به تحمل سختی های لازم در این راه نیستند، بگوییم: متاسفانه موفق نمی شوید.!

4 دیدگاه ها

  1. محمد علی محمودی گفت:

    امان از این دسته از دوستان . که واقعا کم هم نیستن . همه فقط می گن یک ایده داریم به سبک فلان بازی بسازینش .
    موقیت توی ین صنعت یعنی اینکه ذهنت به جایی راه نداشته باشه . توی ای 3-4 سالی که وارد این صنعت شدم تازه به این نتیجه رسیدم می تونم یه بازی رسمی از خودم ارائه بدم . و البته خود کار هم یک سری تجربیات رو بهم اضافه کرد

    • بله متاسفانه. توی یک سال اخیر چندین و چند بار به من پیشنهاد کار شده که تنها یک بار ایده از خود فرد بوده. همه موارد دیگه کاملا کپی بوده. چیزایی که یادم میاد توی یک سال اخیر از من خواستن که عین کپی رو بزنم ایناست:
      subway surfers
      clash of kings
      clash royale
      soccer stars
      quiz of kings
      …..

  2. یاسین گفت:

    سلام و خسته نباشید
    ببخشید اموزهاتون رو ادامه نمیدی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *