آموزش نحوه ارجاع در گیم میکر-قسمت اول-سطح مقدماتی

آموزش نحوه ارجاع در گیم میکر-قسمت اول-سطح مقدماتی

نحوه ارجاع در گیم میکر

منظور از نحوه ارجاع در گیم میکر یا addressing این است که بتوانیم ویژگی ها و یا عملکرد یک آبجکت را از طریق کدنویسی در یک آبجکت دیگر کنترل کرده و یا تغییر دهیم. به عنوان مثال فرض کنید با برخورد گلوله به یکی از شخصیت های دشمن در بازی ما، بایستی میزان سلامتی یا health آن شخصیت را کاهش دهیم. با استفاده از ارجاع می توانیم در آبجکت گلوله به متغیر health کاراکتر دشمن دسترسی پیدا کرده و آن را تغییر دهیم.

در گیم میکر روش های مختلفی برای ارجاع دادن وجود دارد که بسته به نیاز باید استفاده کرد. در مجموعه مقالات نحوه ارجاع در گیم میکر به معرفی هر کدام از این روش ها می پردازیم. در این مقاله با یکی از مهم ترین روش ها آشنا می شویم.

روش نقطه(dot)

با استفاده از روش نقطه، می توانیم به متغیر سایر آبجکت ها دسترسی پیدا کنیم و آنها را کنترل کرده و یا تغییر دهیم. برای این کار کافی است نام آبجکت مورد نظر را نوشته و بعد از آن بلافاصله علامت نقطه (.) قرار داده وسپس عنوان متغیر را قرار دهیم:

نحوه ارجاع در گیم میکر

مثلا فرض کنید در پروژه ما آبجکتی به نام obj_ball وجود دارد که با سرعت خاصی در حرکت است. تصمیم داریم که حرکت آن را در آبجکت فرضی دیگری مثلا با نام obj_admin با زدن کلید space متوقف کنیم.  برای این کار در obj_admin و در رخداد کلید space می نویسیم:

obj_ball.speed = 0;

مثال های دیگری برای استفاده از روش نقطه :

obj_player.score = 10;

obj.bird.health += 0.1;

obj_enemy.damage -= 15;

به همین صورت می توان از این روش در عبارات شرطی نیز استفاده نمود:

if obj_car.hspeed > 12

obj_car.hspeed = 6;

نکته خاصی که در استفاده از روش نقطه پیش می آید این است که اگر چندین نمونه از آبجکت مدنظر در بازی وجود داشته باشند، در این صورت استفاده از روش نقطه بر روی کدام نمونه اعمال خواهد شد؟ مثلا فرض کنید 10 نمونه از obj_ball در روم حضور دارند. استفاده از روش ارجاع نقطه در کد زیر:

obj_ball.speed = 0;

کدام توپ را متوقف خواهد کرد؟

پاسخ این است که همه توپ ها متوقف خواهند شد.ممکن است این اتفاق دقیقا خواسته شما در یک مورد خاص باشد؛ اما در بسیاری از موارد شما تصمیم دارید تنها یک آبجکت مورد نظرتان را کنترل کنید. ایجاد تغییر و کنترل متغیرهای تنها یک نمونه از میان چندین نمونه آبجکت، موضوع درس آینده ما در سری آموزش نحوه ارجاع در گیم میکر خواهد بود. لطفا این آموزش ها را دنبال کنید.

1 دیدگاه

  1. آرین مرادی گفت:

    ببخشید میتونید یک کد بدید برای پریدن
    مثلا وقای دکمه up رو زدیم بپره
    هر کاری کردم نشد حتی gravity گزاشتم بازم نشد .
    یه توضیح مقتصر بدید . ممنون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *