استفاده از surface در گیم میکر -قسمت2:ایجاد ردپا

استفاده از surface در گیم میکر -قسمت2:ایجاد ردپا

surface در گیم میکر

همان طور که در قسمت اول آموزش surface در گیم میکر گفته شد، با استفاده از این قابلیت، می توان افکتهای جذاب و زیبایی در گیم میکر ایجاد کرد. در این درس با یکی از این افکت ها یعنی ایجاد ردپا یا خط سیر کاراکتر در خدمت شما هستیم. اما برای درک بهتر این درس توصیه می کنیم، حتما ابتدا درس قبل را ببینید؛ زیرا بدون دانستن پیش نیازهای کار با Surface در گیم میکر ممکن است کمی برایتان ابهام انگیز باشد.

در این درس ابتدا یک آبجکت تانک را وابسته به محل قرارگیری ماوس به حرکت درآوریم؛ طریقه حرکت دادن تانک با آنکه به موضوع درس فعلی مربوط نیست، در ویدیو مختصرا آموزش داده شده است. سپس با استفاده از قابلیت Surface ، رد حرکت آن را بر روی زمین ایجاد می کنیم. برای این موضوع به گرافیک های زیر احتیاج داریم:

اسپرایت تانک : spr_tank

surface در گیم میکر

اسپرایت رد حرکت زنجیر تانک: spr_trail

surface در گیم میکر

بکگراند زمین : bc_ground

surface در گیم میکر

پس از ساخت آبجکت تانک و نسبت دادن اسپرایت آن، یک آبجکت جدید با نام obj_surface ایجاد می کنیم و یک نمونه از آن را در روم قرار می دهیم. کار این آبجکت مدیریت Surface خواهد بود. در رخداد Create آن می نویسیم:

 my_surface = surface_create(room_width,room_height);

همان طور که می بینید، یک surface با ابعادی به طول و عرض روم ساخته و نام آن را my_surface گذاشته ایم.

پس از آن در رخداد Draw می نویسیم:

if surface_exists(my_surface)

draw_surface(my_surface,0,0);

else

my_surface = surface_create(room_width,room_height);

(تفسیر: ) در درس قبل گفته شد که همیشه برای نمایش Surface باید حتما وجود آن را چک کنیم. زیرا همان طور که می دانید، surface فرّار است و ممکن است به دلایل مختلف از دسترس خارج شود؛ در نتیجه همیشه قبل از ترسیم، شرط وجود آن را چک می کنیم و درصورتی که از دسترس خارج شده، مجددا آن را با همان ابعاد و با همان نام ایجاد می کنیم.

پس از آن به سراغ آبجکت تانک می رویم و در رخداد مربوط به حرکت آن قطعه کد زیر را می نویسیم:

surface_set_target(obj_surface.my_surface);

draw_sprite_ext(spr_trail,0,x,y,1,1,image_angle,c_white,0.75);

surface_reset_target();

همان طورکه در قطعه کد بالا می بینیم، در خط اول سیستم نمایش را بر روی surface ساخته شده قرار می دهیم؛ در خط دوم اسپرایت ردپا را ترسیم کرده و نهایتا در خط آخر،  سیستم نمایش را به حالت پیش فرض بر می گردانیم.

ویدیو آموزشی

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *