کدنویسی در گیم میکر-سطح مبتدی-قسمت هفتم

کدنویسی در گیم میکر-سطح مبتدی-قسمت هفتم

کد نویسی در گیم میکر 7

(این قسمت: مکان و مختصات در گیم میکر)

در درس گذشته گفته شد که روم، حیاتی ترین منبع در بازی های ساخته شده با گیم میکر است و همچنین با تنظیمات ابتدایی آن آشنا شدیم. در این درس تصمیم داریم بحث درباره روم را ادامه بدهیم و با یکی از مهمترین مفاهیم در هر انجین بازی سازی آشنا شویم. مفهومی که یک پیش نیاز بسیار اساسی برای کد نویسی در گیم میکر است وبدون تسلط بر آن به احتمال زیاد نمی توانید بازی خوبی بسازید. این مفهوم، مکان است.

مکان

در ریاضیات، جبر و هندسه و سایر علومی که به این رشته ها مرتبط هستند برای نشان دادن محل قرار گرفتن اشیا در فضا از محورهای مختصات استفاده می کنند. محور های مختصات در یک فضای دو بعدی، عبارتند از یک محور افقی و یک محور قائم که بر هم عمود بوده و هر کدام در جهت خود تا بی نهایت امتداد دارند. به محور افقی، محور طولی یا محور X گفته می شود. به محور قائم، محور عرضی یا محور Y گفته می شود.

کد نویسی در گیم میکر 7

محل تقاطع این دو محور را مرکز محور مختصات می گویند و همه مکان یابی ها را نسبت به این نقطه محاسبه می کنند. به این صورت که هر دو محور را از نقطه مرکز درجه بندی می کنند. درنتیجه هر نقطه ای که در فضا قرار بگیرد دارای یک مقدار به عنوان طول (یا x) و یک مقدار به عنوان عرض(یا y) خواهد بود و مکان آن به وسیله این دو مقدار مشخص می شود. با این اوصاف مرکز مختصات دارای طول و عرض 0 خواهد بود و آن را به صورت قرار دادی به صورت (0,0) نشان می دهند.

کد نویسی در گیم میکر 7

برای کد نویسی در گیم میکر نیز همانند سایر انجینهای بازی سازی از همین سیستم مختصات  استفاده می شود. اما این سیستم تفاوت های کوچکی با سیستم مختصات معمول دارد که توجه به آن بسیار مهم است.

تفاوت سیستم مختصات در گیم میکر نسبت به سیستم مختصات معمول

در سیستم مختصات که به طور معمول در ریاضیات یا موراد دیگر استفاده می شود، مرکز محورهای مختصات به صورت پیش فرض در مرکز فضا قرار می گیرد. روی محورX ، از مرکز به سمت راست مقادیر مثبت و از مرکز به سمت چپ، مقادیر منفی است. به همین صورت روی محور Y، مقادیر از مرکز به سمت بالا، در جهت مثبت و از مرکز به سمت پایین به صورت منفی خواهد بود.

اما در گیم میکر اوضاع کمی متفاوت است: اولا مرکز محور مختصات در گوشه بالا و سمت چپ فضا در نظر گرفته شده است. وضعیت محور طولی یا X، دقیقا مشابه سیستم مختصات نرمال است. اما جهت محور Y قرینه است. یعنی برعکس سیستم معمول، روی محور Y، از مرکز به سمت بالا مقادیر منفی و از مرکز به سمت پایین مقادیر مثبت قرار گرفته است. برای کسانی که به تازگی با گیم میکر آشنا می شوند این مساله قدری عجیب است.اما بعد از مدت کوتاهی، به راحتی به این سیستم عادت می کنید و متوجه می شوید که تفاوت زیادی با سیستم معمول ندارد.

کد نویسی در گیم میکر 7

حالا بیایید این دانسته های تئوریک خود را به صورت عملی و در یک روم گیم میکر بررسی کنیم.

یک پروژه گیم میکر ایجاد کنید و یک روم در آن بسازید. برای آنکه بهتر بتوانیم آموخته های خود را ببینیم لطفا پنجره روم رابه صورت Maximize (تمام صفحه) در آورید. برای دید کامل تر،  از کلید اسکرول ماوس استفاده و مقدار زوم  را به اندازه ای که تمامی فضای خاکستری رنگ پس زمینه قابل دید باشد، تنظیم کنید.

حالا سعی کنید نشانگرماوس خود را دقیقا روی گوشه بالا و سمت چپ محیط روم قرار دهید و در همان حال نوار پایین روم را ببینید. اگر نشانگر ماوس دقیقا در گوشه بالای سمت چپ روم قرار گرفته باشد، نوار مشخصات x:0 و y:0 را نشان می دهد که به معنای مرکز و مبدا مختصات است. حالا نشانگر ماوس را به صورت افقی به سمت راست بکشید و مقدار x را در نوار پایینی بخوانید. متوجه می شوید که هر چه نشانگرماوس به سمت راست می رود مقدار X افزایش پیدامی کند.

کد نویسی در گیم میکر 7

حالا نشانگر ماوس را به صورت عمودی به سمت پایین بکشید و مقدار y را چک کنید.می بینید که هر چه در فضای روم پایین تر می رویم y بیشتر می شود.

حالا بیایید جهات منفی را بر روی هر دو محور چک کنیم. ماوس را دوباره روی مرکز مختصات یعنی گوشه بالای سمت چپ صحنه قرار دهید و سپس آن را به سمت چپ بکشید. نوار مشخصات پایین روم را بخوانید. مقدار x منفی می شود. به همین صورت اگر نشانگرماوس را به سمت بالا بکشید مشاهده می کنید که مقدار y بر خلاف سیستم مختصات معمول در جهت منفی پیشروی می کند.

مفهوم مکان و مختصات یکی از اساسی ترین لوازم مورد نیاز شما به عنوان یک برنامه نویس بوده و تقریبا در همه جنبه های کد نویسی در گیم میکر به آن احتیاج خواهید داشت. با درک این مفهوم یکی از مهم ترین پیش نیازهای اصلی لازم برای شروع کدنویسی را فراگرفته اید. آماده باشید تا در درس آینده نیز با یکی دیگر از این پیش نیازهای حیاتی آشنا شویم.

 

 

2 دیدگاه ها

  1. Ali گفت:

    حاجی عالی بود .ساده در عین حال مفهمومی و پربار دمت گرم

  2. amir845 گفت:

    سلام اموزش ها تا اینجا بسیار مفید و کاربردی بود ، ولی کلا تا قسمت هفت هست این اموزش ها و بقیش نیست?

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *