امکانات جدید گیم میکر استودیو 2 – Room Editor

امکانات جدید گیم میکر استودیو 2 – Room Editor

گیم میکر استودیو 2

گیم میکر استودیو 2: انجینی که کمپانی yoyogames در سال گذشته، بالاخره آن را منتشر کرد و انقلاب بسیار بزرگی را در تمامی جنبه های این موتور بازی سازی محبوب رقم زد. انقلابی که بسیاری از کاربران کلاسیک و همیشگی گیم میکر را ذوق زده و دلگرم و کاربران جدید را علاقه مند و مجذوب کرده است. کلاس بازی سازی در مطلب قبلی با عنوان “Game Maker Studio 2 منتشر شد!” به توضیحات کلی درباره این انجین تازه وارد و همچنین جزییاتی درباره سیستم نوین Image Editor آن پرداخت. در ادامه این سلسله مقالات، تصمیم داریم تحولات Room Editor را در گیم میکر استودیو 2 مورد بررسی قرار دهیم.

اگر ازکاربران  سنتی گیم میکر استودیو هستید، حتما تایید می کنید که این انجین با همه نقاط قوتی که دارد، یک نقطه ضعف بسیار عمده در زمینه رابط کاربری یا UI دارد. این نقطه ضعف که در اکثرموارد به عنوان انتقاد اصلی به این انجین بازی سازی وارد می شود، مربوط به فضای کاری گیم میکر است که به صورت سیستم  قدیمی پنجره محور ساخته شده و با اینکه با ظهور نسخه استودیو، پیشرفتهای قابل توجهی از خود نشان داده است، اما نتوانسته در طول این سالها یک رابط کاربری راحت و ایده آل برای کاربر خود فراهم کند. این موضوع در طراحی لول و چیدمان مراحل بیش از هرچیز خود را نشان می دهد.مخصوصا زمانی که بازی ساز در حال ساخت یک بازی متوسط یا تقریبا بزرگ با آبجکت ها و گرافیک های پرتعداد باشد.

در انقلاب جدید yoyogames می توان به راحتی ادعا کرد که این مشکل به طور کامل حل شده و مخصوصا در زمینه Room Editor ، رابط کاربری در اختیار بازی ساز قرار داده شده که کار را برای او بی نهایت آسان و دلپذیر می کند. در ادامه، این تحولات را به طور خلاصه بررسی می کنیم:

 

Zoom و  Pan

فضای کاری Room Editor در گیم میکر استودیو 2 به یک سیستم جدید pan و zoom  مجهز شده وکاربر  می تواند با راحتی هرچه بیشتر تمامی محیط روم  را زیر نظر داشته و کوچکترین جزییات را در هر جای صحنه ببیند و مدیریت کند.

 

سیستم ویرایش لایه ای

به احتمال زیاد بهترین و مفیدترین تغییر گیم میکر 2 در همه زمینه ها، اضافه شدن سیستم لایه ای است. قابلیتی که نبود آن درنسخه های قبلی به شدت احساس می شد و وجود آن در نسخه جدید، مخصوصا در محیط روم ، دست بازی ساز را برای ویرایش صحنه به شدت باز می گذارد. به این ترتیب نه تنها می توانید انواع مختلف منابع را در لایه های مخصوص به خود قرار دهید، بلکه منابع یک نوع خاص را نیز در لایه های مجزا قرار دهید. با اضافه شدن سیستم ویرایش لایه ای به راحتی می توانید بر روی یک لایه مخصوص تمرکز کنید و با غیرفعال سازی سایر لایه ها، بدون کمترین مزاحمت، آبجکت ها و تایل های خود را تحت کنترل 100 درصد خود داشته باشید.

 

کنترل تمام عیار آبجکت

زمانی که در گیم میکر استودیو 2، یک آبجکت را درون روم قرار می دهید، دیگر نیازی به بازگشتن به پنجره Object Properties جهت ویرایش اسپرایت یا حذف واضافه کردن رخدادها و اکشن ها و … ندارید. زیرا تمامی این جنبه ها در محیط Room Editor قابل دسترسی است و شما می توانید، تمامی جنبه های مربوط به آن را در همان فضا و بدون نیاز به خارج شدن از محیط روم کنترل و ویرایش کنید. سیستمی که برای این منظور در گیم میکر استودیو 2 پیاده سازی شده به صورت زنجیره ای (Chain Workflow) و سلسله مراتبی (Hierarchical) است. به این معنا که محیط کدنویسی و یا ویرایش اسپرایت به صورت زیرشاخه های هماهنگ در مقابل یکدیگر ظاهر شده و کار مشاهده و ایجاد تغییرات را برای بازی ساز به آسانترین و دلپذیرترین شکل امکان پذیر می کند. این موضوع باعث صرفه جویی قابل توجه در وقت بازی ساز می شود.

 

سیستم تایل گذاری پیشرفته

با سیستم جدید ساخت، ویرایش و چیدمان تایل، کار طراحی مراحل هیچگاه به این آسانی امکان پذیر نبوده است. همانند چیزی که در مورد کنترل کامل جنبه های مختلف کاربا آبجکت گفته شد، کار با سیستم ویرایش و چیدمان تایل نیز در خود روم به طور کامل در دسترس بازی ساز قرار داده شده است. در ضمن تایل ها نیز از سیستم ویرایش لایه ای پشتیبانی می کنند.

 

امکان پیش نمایش انیمیشن

دیگر برای تست انیمیشن کاراکتر های بازی نیاز به play کردن بازی ندارید. زیرا قابلیت پیش نمایش در خود روم قرار داده شده و شما می توانید به راحتی آبجکت ها وتایل های دارای انیمیشن را بدون نیاز به اجرای بازی مشاهده کنید. این قابلیت نیز کمک زیادی به صرفه جویی در زمان بازی ساز می کند.

 

وراثت

و درنهایت جایزه فوق العاده ترین نوآوری در بخش Room Editor به قابلیت ارث بری روم ها از یکدیگر می رسد! این قابلیت شگفت آور به شما کمک می کند که تغییری را در یک روم به خصوص ایجاد کنید و همان تغییرات را در سایر روم هایی که از آن ارث می برند مشاهده کنید.به این ترتیب دیگر نیازی به انجام عملیات تکراری در روم های پرتعداد ندارید و جنبه های مشترک و مشابه را به طور همزمان در چندین روم مدیریت می کنید.

درویدیو زیر که به طور رسمی از سوی Yoyogames منتشر شده است، از این امکانات و تحولات رونمایی شده است. لطفا منتظر قسمت بعدی معرفی قابلیت های جدید گیم میکر استودیو 2 باشید.

 

 

 

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *