کدنویسی در گیم میکر-سطح مبتدی-قسمت پنجم

کدنویسی در گیم میکر-سطح مبتدی-قسمت پنجم

کدنویسی در گیم میکر

در درس قبل: کدنویسی در گیم میکر-سطح مبتدی-قسمت چهارم با منابع مورد نیاز برای ساخت یک بازی در گیم میکر آشنا شدیم و هرکدام را به طور خلاصه توضیح دادیم. در این درس تصمیم داریم با انواع روش های ایجاد یک منبع آشنا شویم. اما قبل از آن باید با فضایی که به منظور مدیریت تمامی منابع در گیم میکر در اختیار بازی ساز قرار داده شده آشنا شویم. توجه داشته باشید برای آموزش کدنویسی در گیم میکر به مقدمات و تئوری های این درس و دروس گذشته نیازمندیم.

لیست منابع (Resources Tree)

زمانی که یک پروژه گیم میکر را ایجاد می کنید مشاهده می کنید که در قسمت سمت چپ محیط کارتان یک سری پوشه به صورت عمودی از بالا به پایین چیده شده و عنوان هر کدام از این پوشه ها به نام یکی از منابع مورد استفاده در گیم میکر نامگذاری شده است. این لیست در واقع مهمترین بخش از محیط کاری شما در گیم میکر است و شما با استفاده از آن منابع بازی خود را اضافه، مشاهده و مدیریت می کنید. در ابتدای ساخت یک پروژه جدید، پوشه های موجود در این لیست خالی است اما با شروع کار و همچنان که منابع بازی خود را اضافه می کنید، مشاهده می کنید که هر منبع بسته به نوع آن به طور اتوماتیک وارد پوشه مخصوص آن در این لیست می شود و شما به راحتی می توانید منابع خود را در این قسمت ببینید و در صورت نیاز ویرایش کنید.

کدنویسی در گیم میکر

اضافه کردن منابع به بازی

برای درک بهتر مطالب این درس، لطفا یک پروژه خالی گیم میکر ایجاد کنید و تک تک روش هایی که گفته می شود را انجام دهید تا به طور کامل با انواع روش های اضافه کردن منابع به پروژه گیم میکر آشنا شوید. برای اضافه کردن یک منبع، چندین راه وجود دارد که افراد مختلف بسته به علاقه و عادت خود از یکی از این روش ها استفاده می کنند. توجه کنید که نتیجه استفاده از تمامی این روش ها یکسان است و منبع جدید مورد نظر شما را به فولدر مربوطه در لیست منابع اضافه خواهد کرد.

روش اول: استفاده از منو

اولین روش استفاده از نوار منوی بالای پنجره گیم میکر و انتخاب Resources می باشد. با کلیک بر این منو با گزینه های زیر روبه رو می شوید. همان طور که می بینید همه منابع موجود در گیم میکر در دسترس شما قرار دارند. همچنین به کلیدهای ترکیبی که در مقابل هر یک از گزینه ها نوشته شده دقت کنید. با استفاده از این کلید های ترکیبی نیز می توان منبع مورد نظر خود را ایجاد کرد. مثلا با نگه داشتن همزمان کلیدهای shift و Control و S یک اسپرایت جدید ایجاد می شود.

کدنویسی در گیم میکر

روش دوم: استفاده از نوار ابزار

با دقت به نوار ابزار قرار گرفته در پایین نوار منو، می بینید که یک سری آیکون به صورت منابع مختلف قرار داده شده که می توانید به آسانی با کلیک بر هرکدام، منبع جدید مورد نظر خود ایجاد نمایید. در صورتی که نمی دانید هر کدام از این علامت ها مخصوص ساخت کدام یک از منابع هستند، نشانگر ماوس خود را چند لحظه بر روی آیکن مورد نظر نگه دارید تا عنوان آن ظاهر شود.

کدنویسی در گیم میکر

روش سوم: استفاه از لیست منابع:

روش دیگری که برای اضافه کردن یک منبع وجود دارد کلیک راست کردن بر روی پوشه مورد نظر در لیست منابع و انتخاب گزینه ساخت منبع می باشد:

کدنویسی در گیم میکر

حالا که با نحوه اضافه کردن منابع مختلف به پروژه آشنا شدیم، زمان آن است که از درس بعد به سراغ حیاتی ترین منبع در گیم میکر رفته و اصول و قواعد استفاده از آن را فرا بگیریم. بنابراین لطفا مجموعه آموزش های GML مخصوص مبتدی را دنبال کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *