بررسی بازی Inside : چیزهایی که هرگز نمی بینیم!

بررسی بازی Inside : چیزهایی که هرگز نمی بینیم!

بررسی بازی Inside

عناصر و المان های متفاوتی دست به دست هم می دهند تا یک بازی، تجربه ی خوبی را برای بازیکن به وجود بیاورد . از این نظر، یکی از تاثیرگذارترین جنبه های تشکیل دهنده یک بازی، انیمیشن کاراکترها و موجودات است.جنبه ای که آخرین ساخته استودیو Playdead یعنی Inside خیلی خوب دینش را به آن ادا کرده است . در این مقاله قصد داریم Inside را از این نقطه نظر بررسی کنیم و به نکات جالبی اشاره کنیم که شما را شگفت زده کرده و به احتمال زیاد در هیچ کجای دیگری مشابه آن را نخواهید یافت.

چرا انیمیشن مهم است؟

برای درک بهتر اهمیت انیمیشن در بازی و به عنوان یک مثال ساده، درختی را که در معرض وزش باد قرار گرفته را تصور کنید. به احتمال زیاد حرکت این درخت هنگام وزیدن باد تاثیری بر گیم پلی بازی ندارد و حتی توجه ما را جلب نمی کند. اما تکان خوردن این درخت یا ریختن برگ از آن نه تنها به طبیعی شدن صحنه کمک می کند بلکه باعث زنده بودن بازی و جلوگیری از خسته شدن چشم بازیکن می شود.

برای آنکه اهمیت انیمیشن در تعامل با گیم پلی را بیشتر درک کنیم ، باید بدانیم که گاهی در صحنه هایی از بازی، تنها با یک تصویر نمی توان حس مورد نظر را به خوبی القا کرد. برای این منظور انیمیشن به عنوان ابزاری بسیار قدرتمند مورد استفاده قرار می گیرد. مثلا تصور کنید در حال انجام قسمتی از یک بازی هستید. شما دارید از دست یک boss که به سرعت در حال تعقیبتان است فرار می کنید. boss  نعره می زند و ریتم موسیقی تند شده و کاراکتر با سرعت هر چه تمام تر می دود…بله، ضرباهنگ موسیقی و وحشتناک بودن boss کمک زیادی در ایجاد حس ترس و القای حس فرار می کند؛ اما تصور کنید در طی مسیر فرار, کاراکتر چندین بار سر خود  را به عقب برگرداند و به غول نگاه کند. مسلما پخش این انیمیشن در گیم پلی بازی تاثیری ندارد ولی به خوبی می تواند در القای حس ترس و فرار کمک کند و بازیکن را بیشتر غرق در بازی کند؛ یا اینکه هر از گاهی boss از شدت عصبانیت و ولع برای شکار بازیکن سر خود را با خشم حرکت دهد.

علاوه بر این موارد، دلایل زیاد دیگری نیز برای نشان دادن اهمیت استفاده از انیمیشن در بازی  وجود دارد؛ مثل روایت داستان یا تاکید بر المان خاصی در صحنه یا پویا و زنده بودن فضا؛ در ادامه بیایید این موضوع را  به طور خلاصه و در قالب بازی زیبای Inside بررسی کنیم و ببینیم چگونه سازندگان این بازی، نهایت استفاده را از تاثیر انیمیشن در ایجاد یک تجربه عالی داشته اند.

تجربه Inside

در بسیاری از بازی ها دیده ایم که وقتی بازیکن برای مدتی دکمه ای را نمی زند و بی حرکت می ماند، کاراکتر حرکت خاصی را انجام می دهد که نشان دهنده حالت انتظار است. این موضوع در Inside با سیکل های زیاد، دقیق و متنوعی همراه است که شاید خیلی از آنها را اصلا متوجه نشویم ! ولی جزییات تاثیر خود را می گذارند و ارزش بررسی را دارند.

مثلا در صحنه ی ابتدایی بازی می بینیم که پسربچه با سر خوردن وارد صحنه می شود. در این صحنه بازیکن هنوز هیچ اطلاعاتی درمورد داستان بازی ندارد. اما حرکات پسربچه به خوبی بازیکن را با جو کلی بازی و مسایلی که احتمالا باید برای مقابله با آن آمادگی داشته باشد روشن می کند: پسر بچه کمی خم شده و با احتیاط سر خود را به اطراف می چرخاند. همین حرکات، حس ترس,فرار و سردرگمی قهرمان داستان را به خوبی منتقل می کند و مسیر کلی داستان را به بازیکن می فهماند(روایت داستان).

بررسی بازی Inside

اما نکته جالب این است که این انیمیشن فقط تا چندین قدم جلوتر وجود داشته و در ادامه بازی، برای موقعیت های متفاوت، حالت های انتظار متفاوتی را شاهد خواهیم بود. مثلا وقتی پسربچه در لبه ی ارتفاعی می ایستد، به آرامی خم می شود و با احتیاط به پایین نگاه می کند.

بررسی بازی Inside

یکی دیگر از این انیمیشن های فوق العاده، حرکت زیبای پسربچه بعد از بیرون آمدن از آب است. او پس از چند ثانیه بی حرکت ماندن, نگاهی به سر و وضع خود می اندازد، اول آب صورتش را خشک می کند, بعد از آن قسمتی از پیراهنش را می فشارد و در نهایت پایش را تکان می دهد تا آبی که در کفشش رفته را خالی کند.

بررسی بازی Inside

علاوه بر این موارد، انیمیشن های متنوع و جذاب دیگری نیز از قهرمان بازی می بینیم. . مثلا در بعضی اوقات دستش را به کمر می گیرد و تکانی به خود می دهد تا خستگی در کند، سر خود را می خاراند و خیلی چیزهای دیگر.

در یکی از صحنه ها، قهرمان بازی با یک مانع که راهش را سد کرده است روبه رو می شود. این مانع به صورتی طراحی شده که  هم می توان از وسط آن عبور کرد و هم از رویش پرید … دردسر ساخت دو انیمیشن متفاوت برای یک صحنه ی ساده! قطعا بازیکن در یکی از این دو حالت از مانع رد می شود و حالت دیگر را نخواهد دید. خیلی از بازیکنان هم فقط یک بار این بازی را تجربه می کنند و  این نکات ریز را متوجه نخواهند شد. پس چرا Inside  تا این اندازه به جزییات توجه می کند؟ دقیقا مشابه همین موضوع را در صحنه مزرعه نیز مشاهده می کنیم؛ جایی که باز دو حالت مختلف برای عبور از درنرده ای شکل وجود دارد.

بررسی بازی Inside

شاهکار دیگر Inside در صحنه کامیون قرار داده شده است. اگر از انیمیشن زیبای نشسته راه رفتن ,که ترس پسربچه را نشان می دهد و حرکت کامیون با آدم های درون آن که داستان خطی بازی را به زیبایی روایت می کند بگذریم پس از مدتی صبر کامیون راه می افتد و از صحنه خارج می شود. پس از آن اگر بازیکن  به همین صحنه بازگردد می بیند که پسربچه دوباره نشسته راه می رود!.شاید بازیکن با خود فکر کند: Inside هم سوتی داد!! حالا که دیگر کامیون و مامورها رفته اند. چرا دوباره همان انیمیشن پخش می شود؟ با کمی دقت به بکگراند صحنه متوجه رفت و امد چندین شخص در دوردست می شویم. پس هنوز هم آدم هایی حضور دارند که باید از آنها بترسید.

بررسی بازی Inside

همچنین در صحنه مربوط به اولین achievement بازی، بازیکن باید لبه سنگ بایستد و چوب را با هل دادن بیاندازد. اما اگر در عوض، چوب را به سمت خود بکشد،خود  کاراکتر هم با آن به پایین می افتد و انیمیشن بسیار جالبی را شاهد خواهیم بود.

بررسی بازی Inside

به عنوان مثالی دیگر در صحنه مربوط به تصویر زیر،بازیکن تنها با خودکشی می تواند انیمیشن منحصر به فردی که در هیچ جای بازی تکرار نمی شود را مشاهده کند. زمانی که پسربچه بر روی پشت بامی قرار دارد و در هنگام عبور بر روی پل چوبی به پایین سقوط می کند و  بر روی سکویی دیگر می افتد.بازیکن می تواند تنها با گرفتن دکمه ی جلو و حتی بدون پریدن سکو را رد کند و هیچ خطر مرگی او را تهدید نمی کند. ولی اگه خود را به پایین پرت کند، گربه ای از افتادن او ترسیده و از پشت سطل زباله فرار می کند.جالب است که هیچ گربه ی دیگری در بازی وجود ندارد و شما فقط با خودکشی این انیمیشن را خوهید دید.

بررسی بازی Inside

موارد بیان شده در این مقاله تنها بخشی از جذابیت های بی شمار شاهکار Inside است. بازی که در سال گذشته به عنوان محصول دوم استودیو Playdead  و به فاصله چند سال پس از عرضه Limbo شاهکار قبلی این استودیو منتشر شد و بار دیگر استانداردهای جدیدی را برای ساخت بازی های ویدیویی بر جای گذاشت. در آینده منتظر مقالات جدیدتر و جالب تری در این زمینه باشید. در ضمن به زودی سعی می کنیم کلیپ صحنه های گفته شده در این مقاله را در کانال تلگرام gameclass قرار دهیم.

ممکن است مطلب زیر را دوست داشته باشید:

بررسی بازی Little Nightmares-وحشت و گرسنگی

 

.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *