بازیباز را گمراه نکن!(گیم پلی و داستان-قسمت اول)

بازیباز را گمراه نکن!(گیم پلی و داستان-قسمت اول)

یکی از اولین نکاتی که قبل از شروع به ساخت یک بازی باید به آن توجه کرد، مشخص کردن هدف کلی برای بازیباز است. به طوری که او در طول بازی مدام از خود سوال نکند که : برای چه چیزی تلاش می کنم ؟ چرا اینکار را انجام می دهم و چگونه از این قسمت عبور کنم ؟ برای هدایت بازیباز در مسیر درست، توجه به جنبه های حیاتی مثل گیم پلی و داستان ،طراحی های گرافیکی بازی و … ضروری است.

داستان و گیم پلی

هنگامی که هدف کلی در بازی مشخص شود، بازیباز مسیر اصلی که باید از نقطه ی A تا نقطه ی B طی کند را در ذهن خود ترسیم  و برای انجام این کار انگیزه پیدا می کند. آن زمان است که شما به عنوان سازنده ی بازی می توانید میان این دو نقطه چالش هایی مورد نظرتان را بر سر راه بازیباز قرار دهید و مطمئن باشید که مخاطبتان از سخت ترین موانع با انگیزه ی زیادی که در او برای رسیدن به هدفش به وجود آمده است عبور می کند و از انجام آن لذت می برد.

گیم پلی و داستان 1

شخصیتی را تصور کنید که توانایی انجام هر کاری را دارد: می تواند شنا کند، تیر انداز و راننده ی ماهری است، با تمامی ابزار ها آشنایی دارد و هیچ نقطه ی ضعفی در او دیده نمی شود ; بدون شک بازیبازی که قرار است این شخصیت را هدایت کند نه تنها ارتباطی با او برقرار نمی کند بلکه به مرور برایش خسته کننده خواهد شد. شما به عنوان یک بازی ساز باید به این نکته توجه کنید که قهرمان داستان چه ویژگی های اصلی دارد و به همان اندازه که به توانایی های او اهمیت می دهید باید به نقاط ضعف او نیز بپردازید تا بازیباز تجربه ی فوق العاده ای را هنگام بازی کردن به دست بیاورد.

از سوی دیگر، بهتر است تمامی توانایی ها و نقاط ضعف شخصیت اصلی را در همان ابتدا برای مخاطب خود روشن نکنید ، تشنه نگه داشتن بازیباز باعث می شود بازی همیشه برای او جذابیت داشته باشد اما باید توجه داشت که این تشنگی به سردرگمی تبدیل نشود؛ به طوری که بازیباز مدام به دنبال کشف ناشناخته های بی پایان بازی بگردد زیرا ادامه پیدا کردن این وضع،باعث سرخوردگی و در نتیجه کنار گذاشتن بازی خواهد شد.

در گیم پلی مساله ای که بسیار اهمیت دارد رابطه ی مستقیم آن با داستان است . موانع و چالش هایی که وارد بازی می کنید باید در خدمت پیشبرد داستان باشد . اگر بازیباز متوجه شده است که برای رسیدن به هدفش باید از سدّ یک دشمن عبور کند شما وظیفه دارید ارتباط بین شخصیت مقابل و هدف اصلی که مخاطب به دنبال آن است را را برقرار کنید به عنوان مثال اگر در یک محیط جنگلی هستید و قرار است برای پیدا کردن استراحت گاهی برای اولین بار وارد غار شوید ، بهتر است که دشمنِ شما حیوانی درنده باشد تا یک انسان. این نوع چالش ها علاوه بر تنوع در ریتم بازی باعث آشنا سازی مخاطب با محیط اطراف می گردد . علاوه بر این،  بازیباز زمانی که به غار دیگری می رسد نا خوداگاه آماده رویارویی با یک موجود خطرناک می شود؛ حتی اگر حیوانی در غار وجود نداشته باشد. زیرا مهم آن دیدگاهی است که شما در ذهن مخاطب گنجانده اید.

چگونگی از بین بردن دشمن و ابزاری که از آن استفاده می کنید نیز دارای اهمیت بسیار زیادی است ، تنها وسیله ی بازیباز در برابر دشمن خود می تواند یک اسلحه باشد که با چندین گلوله از سدّی که در مقابلش قرار گرفته عبور کند. اما می توان به عقب تر بازگشت و در یکی از صحنه ها، شخصیت اصلی سلاح خود را از دست بدهد. آن زمان است که بازیباز  ابزاری را  برای محافظت از خود به وسیله ی چوب درختان جنگل می سازد و بدون شک رو به رو شدن با یک حیوان عظیم الجثه با تیر و کمان و نیزه بسیار چالش بر انگیز تر خواهد شد و بازیباز هنگام غلبه کردن بر دشمنش احساس قدرت  بیشتری خواهد داشت. بعلاوه، چالش های دیگری که شما بر سر راه او قرار می دهید گرچه سخت تر باشد، بازیباز از انجام آن ها لذت خواهد برد.  به این ترتیب است که مخاطب ارتباط بیشتری میان شخصیت اصلی و دشمن خود برقرار می کند.

گیم پلی و داستان tomb raider

می توان با خلاقیت و تنوع در گیم پلی، بازیباز را تا انتها مشتاق روی صندلی خود نشاند اما باید دقت کرد که آیا او توانایی های هایی که در طول بازی در اختیار او قرار داده شده به خوبی یاد گرفته است یا نه. زمانی باید به سراغ تنوعی اساسی در گیم پلی بروید که به خوبی توانایی های شخصیت اصلی تا آن قسمت از بازی را آموزش داده باشید و این را باید در نظر گرفت که تنوع بیش از حد می تواند بسیار خطرناک باشد. گاهی یک تغییر کوچک هوشمندانه کافی است تا جذابیت زیادی را به بازی خود تزریق کنید و به وارد کردن مکانیکی جدید که قطعا مدت زمان و هزینه بیشتری را می طلبد، نیازی نخواهد بود.

در قسمت بعد به تاثیر طراحی گرافیکی و انیمیشن در همین زمینه خواهیم پرداخت.

مطالب بیشتر مرتبط با این پست:

بررسی بازی Little Nightmares – وحشت و گرسنگی

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *