آموزش گیم میکر-نمایش در لایه GUI-قسمت دوم

آموزش گیم میکر-نمایش در لایه GUI-قسمت دوم

همانطور که در پست قبل (آموزش نمایش روی لایه GUI) توضیح داده شد، لایه GUI که مخفف عبارت Graphical User Interface است، به معنای رابط کاربری گرافیکی می باشد و عبارت است از لایه ای از بازی که اجزاء آن به جای آن که در مختصات محلی روم بازی حضور داشته باشند در مختصات صفحه نمایش بازی قرار می گیرند. به این معنا که انواع حرکت های دوربین اعم از جابه جایی، زوم و … تاثیری بر محتویات این لایه نمی گذارد. فلسفه ایجاد این لایه در گیم میکر این است که تقریبا در تمام بازی ها برای ایجاد ارتباطات خاص میان بازیکن و بازی، باید یک سری از عناصر گرافیکی در مقابل چشم و در اختیار او باشند. به عنوان مثال عبارتی  که به عنوان متن یا دیالوگ ، هشدار، اطلاعات یا ماموریت به بازیکن داده می شود و همچنین امتیازات بازیکن، ابزار و سلاح هایی که در اختیار دارد و دکمه های مختلفی که بر روی صفحه بازی قرار داده شده است، همه و همه جزء مواردی هستند که باید در لایه GUI بازی حضور داشته باشند، به طوری که اگر دوربین به هر دلیلی از جایی به جای دیگری حرکت کرد،و یا اینکه مقدار زوم آن تغییر نمود، این عناصر و اجزا بدون تغییر و ثابت در دید و دسترس بازیکن قرار داشته باشند. مثلا در بازی زیر آیتم های مشخص شده در کادر زرد رنگ، همگی در لایه GUI ترسیم شده اند.

gameclas_gta

در ویدیو آموزشی زیر علاوه بر توضیح کامل طرز کار با رخداد draw GUI با یک تابع جدید نیز آشنا می شویم که نقش بسیار مهمی در این موضوع دارد:

display_set_gui_size()

با استفاده از این تابع اندازه صفحه نمایش بازی خود را برای تنظیم مختصات در لایه GUI مشخص می کنیم.این تابع به دو پارامتر طول و عرض صفحه نمایش نیاز دارد که در اکثر موارد دقیقا برابر با ابعاد view بازی می باشد.

ویدیو آموزشی

2 دیدگاه ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *