کدنویسی در گیم میکر-سطح مبتدی-قسمت سوم

کدنویسی در گیم میکر-سطح مبتدی-قسمت سوم

gameclass_gml1

در درس اول دانستیم که در GML مانندبسیاری از زبان های دیگر سه ابزاربسیار مهم در اختیار برنامه نویس قرار دارد: ثابت ها، متغیرها و تابع ها.

در درس دوم به زیربنای کدنویسی در GML اشاره کردیم و گفتیم که همه چیز روی رخدادها و عمل ها(اکشن هایی) که در نتیجه آن انجام می شود بنا شده است.

تصمیم داشتیم دراین درس به رخدادها در گیم میکر بپردایم و آنرا کمی جزیی تر بررسی کنیم. اما قبل از آن، به یک مفهوم جدی و اساسی به نام منابع احتیاج داریم. سیستم کارکرد گیم میکر و تقریبا همه انجینهای بازی سازی منابع محور است. منظور ما از این کلمه این است که برنامه نویس برای اجرای ایده های خود در قالب یک بازی با یک سری منابع از گونه های مختلف روبه روست و در واقع با مدیریت کردن این منابع به شکل درست، یک بازی حاصل می شود.

منابع گیم میکر چیست؟

منابع یا Resources به عناصر اصلی تشکیل دهنده یک بازی گفته می شود. برای روشن شدن موضوع، یک بازی ویدیویی را در ذهن حود مجسم کنید. به طور مثال Fifa را در نظر بگیرید. زمانی که بازیکن مشغول انجام این بازی است با چه چیزهایی روبه روست: گرافیک هایی که در قالب بازیکنان، توپ، زمین بازی، تماشاگران و … قابل دیدن هستند. صدای گزارشگر و همچنین صدای محیط ورزشگاه و موسیقی قبل و بعد از هر مسابقه، همه و همه بخشی از منابع مورد استفاده دراین بازی را تشکیل می دهند. به این معنی که بازی ساز با چیدن این منابع در کنار هم و ارائه آن به مخاطب، توانسته است تجربه انجام این بازی را برای او به وجود آورد.

البته باید بدانید که منابع بازی تنها به گرافیک و صدا محدود نمی شود و برای ساخت یک بازی منابع دیگری نیز درگیرهستندکه مخاطب با تکیه بر چشم و گوش خود آنها را حس نمی کند. بلکه در پس زمینه بازی مشغول کار هستند و در شکل دادن به وقایع و ایجاد تجربه بازی نقش بسیار مهمی دارند.

در درس بعد با ما باشید تا با شمردن انواع منابع اصلی گیم میکر، یک قدم دیگر به آغاز کدنویسی نزدیک تر شویم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *