بررسی بازی Little Nightmares-وحشت و گرسنگی

بررسی بازی Little Nightmares-وحشت و گرسنگی

gameclass_littlenightmares

اگر از علاقه مندان بازى های  Limbo و Inside، آثار محبوب استودیو Playdead هستید، به شما پیشنهاد می کنیم حتما بازى Little Nightmares را تجربه کنید. این بازى جذاب از جمله بازی هاى تاریک و در ژانر وحشت است که از همان ابتدا همه توجه بازیکن را جلب و او را به ادامه بازى وادار می کند. Little Nightmares در سبک پازل پلتفرمر ساخته شده و شما در نقش دختر بچه اى به نام six پازل هاى جذاب وچالش برانگیزی را در پیش رو دارید.

اگرچه شباهت هاى زیادی میان Little Nightmares   و Inside  وجود دارد، با این حال تمایزهایی نیز در این میان قابل مشاهده است. اگر بخواهیم کار خود را با بررسی بارزترین تفاوت های میان این دو شروع کنیم، می توانیم به فانتزی و غیرواقعی تر بودن فضای Little Nightmares نسبت به Inside اشاره کنیم. علاوه بر این تفاوت های ملموس تری نیز قابل مشاهده است. از جمله این که برخلاف قهرمان Inside که تنها به صورت طولی در محیط بازی حرکت می کرد، قهرمان Little Nightmares نمی تواند فقط به راست و چپ بسنده کند و مجبور است  تمام صحنه را براى حل معماها جستجو کند.این آزادی بیشتر در حرکت و گشت وگذار در محیط بازی اگرچه در نگاه اول بسیار جذابتر به نظر می رسد، اما باعث بروز اشکالاتی در کنترل بازی شده است. زیرا قابلیت حرکت در تمامى جهات و همچنین نیاز به روشن کردن صحنه به وسیله شمع در دستان دخترک ، تصمیم به دویدن و یا کند رفتن بازیکن براى حل پازل ها، پریدن و نشستن کارکتر ، دیدن اطراف صحنه با کمک موس و… باعث می شود که در آن واحد، بازیکن با کنترل هاى زیادى روبه رو باشد. این موضوع باعث شده است که در مقاطعی از بازی حس ناتوانى به بازیکن القا شده و در نتیجه بازیکن را کلافه کند ، زیرا در بسیارى از پازل ها بازیکن باید بتواند به سرعت پنهان شده و یا فرار کند که این کار با کنترل  هاى این چنینى به سختى میسر است. درحالی که اگر تجربه بازی Inside را داشته باشید حتما حرکات نرم و کنترل روان آن را به خاطر دارید. همچنین از نقطه نظر سبک انیمیشن نیز در Inside شاهد تنوع بیشتر و درعین حال حرکات نرم و دلپذیرتری بودیم، در حالی که در Little Nightmares حرکات کمی خشک و تنوع انیمیشن ها نسبتا کمتر است.

البته اگر بخواهیم کنترل حرکات قهرمانان این دو بازی را با دقت و موشکافی بیشتر مقایسه کنیم متوجه نکته ریزی می شویم که این بار مزیت را به Little Nightmares می دهد. در Inside اگر بازیکن دکمه ى رو به جلو  یا رو به عقب را چندین بار به صورت مکرر بزند متوجه حرکات بریده بریده اى می شود. در حالی که این اشکال در Little Nightmares به زیبایی حل شده است و بازیکن به جای دیدن تکرار یک حرکت ناقص، شاهد افتادن کاراکتر روی زمین خواهد بود.

gameclass_littlenightmares

Little Nightmares به گونه اى فوق العاده ترس را به بازیکن القا می کند .حس تعقیب و گریز و همچنین ضرورت پنهان شدن از دید ضدقهرمان ها به صورت زیبایى پیاده سازى شده و بازیکن هیجان خاصى را تجربه می کند، در بعضى از پازل هاى زیباى این بازى شما باید به سرعت پنهان شوید تا شما را نبینند. زیرا در صورت نداشتن سرعت عمل آنها شما را می گیرند و می خورند! به طور کلی حس وحشت و نیاز به پنهان شدن و فرار کردن در این بازى بسیار خوب از آب در آمده است. مخصوصا اینکه Little Nightmares دارای موسیقى بسیار هنرمندانه ای است که در عین کودکانه بودن، وحشت را به خوبى به بازیکن القا میکند و این موضع خیلی با سایر جنبه های بازی هماهمگی دارد. همچنین طراحی ضدقهرمان ها بسیار چشمگیر است و بازی سازان موفق شده اند به شکل خیلی جذابی،ترسناک بودن این کاراکترها را نشان بدهند. شخصیت های عظیم الجثه و چاق که به سختی حرکت می کنند و بیشتر اوقات در حال تهیه غذا بوده و اشتهای سیری ناپذیری به خوردن غذا و همچنین شما دارند! این موضوع تا  حد زیادی شما را به یاد انیمیشن زیباى شهر اشباح، اثر زیبای هایائو میازاکی کارگردان دوست‌داشتنی ژاپنی می اندازد. اگر این فیلم را دیده باشید حتما متوجه شباهت های زیادی که از نظر طراحى شخصیت هاى  ترسناک میان این دو اثر وجود دارد می شوید.

gameclass_littlenightmares

براى به پایان رساندن Little Nightmares به ۴ الى ۵ ساعت وقت نیاز دارید که البته با توجه به داستان گیرا و چالش های فوق العاده آن، مدت زمان کمی محسوب می شود. به احتمال زیاد، شما نیز پس از اتمام آن، آرزو  می کنید که ای کاش این بازی ساعت ها ادامه پیدا می کرد و شما می توانستید مدت بیشتری از آن لذت ببرید.

از نقطه نظر داستانی، نمی توان انکار کرد که این بازی، موضوع بسیار گیرا و جذابی دارد. اما سبک روایتی داستان به گونه ای است که ممکن است هر کسى در مورد اتفاقات و شخصیت اصلى داستان برداشت مختلفى داشته باشد. مثلا قهرمان داستان در طول بازی ممکن است گاهى مظلوم و یا گاهى شرور به نظر برسد و این بستگى به خود بازیکن دارد که از این بازى چه برداشت ها و نتیجه گیری هایى می کند.البته می توان این موضوع را به عنوان یکی از نقاط قوت این بازی به حساب آورد.

این نکته در مورد پایان بندی بازی هم صدق می کند. یعنی  قضاوت درباره سرنوشت قهرمان و انتهای داستان بازی برعهده خود بازیکن  گذاشته شده است. همان اتفاقی که در پایان Limbo و Inside نیز می افتد و ناگهان همه چیز به خود بازیکن موکول می شود که چه برداشتی نسبت به قضایا داشته باشد. البته این سبک پایان بندی ممکن است براى برخى خوشایند نباشد ولى برای بعضى دیگر پایان این چنینى و فکر کردن در این مورد بسیار جذابیت دارد  . البته این نکته باز هم هنر بازی سازان را نشان میدهد. زیرا با این کار ، علاوه بر این که پایان بازى را در اختیار بازیکن قرار میدهند  و نظرات مختلفى را نسبت به بازى خود دریافت می کنند، همچنین راهى را نیز براى ساخت ادامه بازى در آینده باز می گذارند. البته به احتمال زیاد شما نیز در پایان بازی احساسات مختلف و متناقضی نسبت به قهرمان خود پیدا خواهید کرد که این موضوع شما رو شوکه خواهد کرد.

امیدوارم مطلب حاضر برای شما مفید بوده باشد و  بتواند شما را براى تجربه  این بازى جذاب و ترسناک ترغیب کند. می توانید ویدیو تریلز رسمی Little Nightmares را در زیر مشاهده کنید.  لطفا با نظرات و پیشنهاد های خود، ما را در ادامه بهتر و بیشتر کارمان یاری کنید.

 

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *