چرا گیم میکر را انتخاب کردم؟

چرا گیم میکر را انتخاب کردم؟

در این مقاله به بهانه جشن تولد 5 ساله شدن گیم میکر استودیو، نگاهی به ویژگیهای ممتاز این انجین نسبت به سایر انجین های بازی سازی می کنیم.

gameclass_d&d

شاید مهمترین دلیلی که باعث می شود گیم میکر را به عنوان یک انجین خوب بازی سازی بشناسیم، یادگیری ساده ی آن برای مبتدیان باشد .سیستم Drag and Drop قابلیتی بسیار خوب برای شروع بازی سازی و امید به ماندن در این راه است که می تواند به عنوان پله اول، بازی ساز مبتدی را دلگرم کرده و کمک کند کم کم به سوی کد نویسی  و فکر کردن به ساخت  بازی های پیشرفته تر حرکت کند. مسلما زمانی که شما می خواهید بازی سازی را شروع کنید، در صورتی که انجینی را انتخاب کرده باشید که یادگیری کار با محیط آن دشوار بوده و مخصوصا زبان کدنویسی  پیچیده ای داشته باشد، شاید ادامه ی راه با آن ساده نبوده و این موضوع ممکن است باعث دلسرد شدن بازی ساز و یا حتی  کنار گذاشتن بازی سازی بشود.

 

 

gameclass_code

موضوع دیگری که از نظر بسیاری از کاربران گیم میکر و یا حتی سایر انجین ها مطرح می شود، زبان کدنویسی بسیار آسان تر آن درمقایسه با سایرزبان های کدنویسی است. برای اینکه این موضوع را بهتر درک کنیم باید بدانیم که طراحان گیم میکر بر خلاف دیگر انجینهای موجود از زبان های برنامه نویسی رایج به عنوان زبان کدنویسی نرم افزار استفاده نکرده اند،  بلکه زبان مخصوصی را برای آن توسعه داده و نام آن را GameMaker Language یا GML گذاشته اند. ساختاراین زبان به گونه ای طراحی شده که به راحتی می توان ادعا کرد که در مقایسه با سایر زبان های برنامه نویسی، کمترین میزان سخت گیری و پیچیدگی از لحاظ syntax و نگارش را داراست.

دیگر دلیل راضی کننده برای یک Developer امکان ساخت راحت مدل اولیه ی بازی در گیم میکر است.به عنوان یک بازی ساز و یا علاقه مند به بازی سازی، قطعا در طول روز ایده های مختلفی برای ساخت بازی هایی که به نظر جذاب می رسند، به ذهنمان آمده و می آید؛ ولی چرا خیلی از این ایده ها را حتی قبل از اینکه به سراغ ساخت آنها برویم کنار می گذاریم؟ یا اینکه چرا نمی توانیم به زودی به پروتوتایپ مکانیک اولیه آن دست پیدا کنیم؟ حتما اکثر بازی سازان با تجربه این موضوع را تایید می کنند که  وقتی شما ایده ی اولیه ی بازی به ذهنتان می رسد، باید بتوانید به سرعت مکانیک اولیه ی و یا یک ماکت کوچک ازآن را پیاده سازی کنید و سپس، تصمیم بگیرید که آیا باید ساخت این بازی را ادامه بدهید یا نه. در مقابل انجینی را تصور کنید که تنها برای آزمایش کردن یک ایده کوچک در آن باید مقدمات زمان بر و خسته کننده ای را فراهم و در چندین مرحله پیش نیازهای تکراری را به نرم افزار معرفی کنید. مسلما محیط کاربری آسان گیم میکردر کنار کم حجم، سریع و چابک بودن اجرای آن نقش زیادی در محبوبیت این انجین در میان کاربران آن داشته و دارد.

مورد دیگری را که می توان به عنوان مزیت گیم میکر به حساب آورد، این است که در ساخت بازی های دو بعدی به خصوص در ژانر های خاص توانا است. برای ساخت ژانرهایی از قبیل: Platform , Shooter , Point & Click و خیلی ژانر های دیگری که شاید در هر موتوری دیگری به آسانی قابل پیاده سازی نباشد، گیم میکر میتواند یک انجین ایده آل باشد. البته نمی توانیم از اعتراف به این حقیقت خودداری کنیم که رابط کاربری بدقلق گیم میکر ممکن است موجب مشکلاتی در روند تکمیل بازی ودرنتیجه کندترشدن فرآیند ساخت بشود، اما این گونه مشکلات ، بیشتر در روند ساخت بازی های بزرگتر پیش می آید و علاوه بر آن، نسخه جدید گیم میکر که  اخیرا با نام GameMaker Studio 2 منتشر شده، توانسته است با معرفی یک سیستم کاملا متحول شده در رابط کاربری تا حد بسیار زیادی این موانع را از سر راه بازی سازان بردارد. اگر بخواهیم به تنها چند مورد از بازی های خوب و موفقی که با گیم میکر ساخته شده و سود تجاری قابل توجهی نیز کسب کرده اند اشاره کنیم می توان به عناوینی مثل Hyper Light Drifter , Deadbolt , Blackhole  ,Memoranda  , SoftBody , Downwell , undertale و…  اشاره کنیم.

نکته آخر:

بیایید با خودمان رو راست باشیم. ما چرا اینجاییم؟ و چرا باید در حال ساخت بازی و یا علاقه مند به آن باشیم؟ چه دلیلی به غیر از حس زیبای خلاقیت و کنجکاوی ما را به این سمت می کشد؟ بسیار تعجب آور است که بازی سازانی را می بینیم که همه جا به دنبال پیدا کردن پکیج های از قبل ساخته شده هستند. مثلا پکیج بازی پلتفرمر دوبعدی و یا پکیج بازی اتومبیل رانی مسابقه ای. در این پکیج ها که معمولا به صورت رایگان و یا درقبال پرداخت هزینه، در همه جای اینترنت پیدا می شود، همه چیز توسط یک گروه حرفه ای ساخته و پرداخته شده و تنها کاری که برای بازی ساز مبتدی باقی می ماند این است که مثلا شکل ظاهری کاراکترهای بازی را عوض کند و یا اینکه میزان سرعت و پرش قهرمان بازی را تنها با تایپ کردن چند عدد تغییر دهد.اقدام بعدی این بازی سازان مبتدی به احتمال خیلی زیاد این است که به زودی این محصول شگفت آور خود(!)  را با نام خود به عنوان تولید کننده در مارکت های فروش بازی عرضه کنند.حتما شما هم تایید می کنید که این رویکرد خیلی از خلاقیت فاصله دارد و تجربه هم نشان داده است که این افراد به زودی دنیای بازی سازی را ترک می کنند.

بنابراین ما برای محقق کردن ایده ها و رویاهایی که در این زمینه داشته ایم، باید قدمی فراتر از استفاده از پکیج های آماده برداریم تا بتونیم این حس زیبای خلاقیت و آفرینش را در وجود خود ارضا کنیم. از این نقطه نظر هم شاید بتوان گفت گیم میکر می تواند کمک زیادی در این زمینه به ما بکند تا بتوانیم آنچه که در ذهن داشته ایم را پیاده کنیم و تنها به چند ویرایش ساده در پکیج های آماده دل خوش نکنیم.

نهایتا باید بگوییم، حتی اگر بعدها تصمیم گرفتید به هر دلیل، شاید علاقه به ساخت بازی های  سه بعدی و یا مشکل بودن پیاده کردن ژانر بازی مورد نظرتان در گیم میکر به سمت انجین دیگری بروید، بدون شک از اینکه بازی سازی را با گیم میکر یاد گرفته اید پشیمان نخواهید بود. قطعا چیزهایی از گیم میکر یاد گرفته اید که می تواند در انجین های دیگر هم استفاده شود و ادامه حرکت شما در این مسیر را آسان و لذت بخش تر کند.

2 دیدگاه ها

  1. مهیار گفت:

    سلام ، من اولین باری هست که وارد این سایت شدم و باید بگم “اهان!! پیداش کردم” یعنی سایتتون خیلی خوبه اگه ادامه بدید و آموزش های بیشتری بزارید و همینطور مطالب مفید و کاربردی در ارتباط با Game maker Studio قرار بدید … دستتون درد نکنه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *