آموزش فارسی نویسی در گیم میکر – سطح متوسط

آموزش فارسی نویسی در گیم میکر – سطح متوسط

همانطور که می دانید بعضی از نرم افزارهای گرافیکی و طراحی با فونت های فارسی مشکل دارند. یعنی زمانی که کاربر تصمیم دارد متنی را با استفاده از یکی از فونت های فارسی موجود در آن بنویسد با اشکالات عجیب و غریبی مواجه می شود، مثل حروف به هم ریخته و کاراکترهای عجیب و غریب. کاربران انجین های بازی سازی نیز برای نمایش متن فارسی در بازی خود دچار مشکل هستند. در این درس تصمیم داریم نحوه حل این مشکل در بازی های ساخته شده با گیم میکر را توضیح بدهیم.

برای استفاده از فونت فارسی در انجین های بازی سازی به یک برنامه فارسی نویس نیاز داریم. یکی از بهترین برنامه ها در این زمینه Leomoon ParsiNegar است. که به کمک آن و با انجام چند مرحله ساده می توانیم به راحتی از هر نوع فونت دلخواه فارسی در بازی خود استفاده کنیم. بنابراین در مرحله اول این نرم افزار را دانلود و نصب کنید(لینک دانلود در صفحه دانلود)

نرم افزار را باز کنید.(معمولا باید از طریق taskbar روی آیکان آن کلیک راست کرده و گزینه Editor را باز کنید.) محیط کاربری Leomoon به صورت زیراست:

ابتدا مطمئن شوید که زبان سیستم تان روی حالت فارسی قرار دارد و سپس متن مورد نظر خود را در محیط editor نرم افزار تایپ کنید(مثلا متن فرضی زیر:)

مرحله بعد این است که از پایین پنجره Non-Standard(LMN-font) را انتخاب کنید.

سپس روی دکمه کنار آن (Convert and Copy) کلیک کنید تا متن شما در حافظه کامپیوتر ذخیره سازی شود.

حالا به محیط گیم میکربروید. یک آبجکت جدید ایجاد کنید و نام آن را به دلخواه obj_text بگذارید. وظیفه این آبجکت نمایش متن مورد نظر ما در محیط بازی است. رخداد Createرا برای آن ایجاد کنید و قطعه کد زیر را در آن بنویسید:

my_text=””;

این متغیر قرار است حامل متن مورد نظر ما باشد. همانطور که می بینید با استفاده از علامت “” نشان می دهیم که my_text  یک متغیر متنی است.

حالا عبارتی را که از برنامه فارسی نویس کپی کردیم و هم اکنون در حافظه رایانه قرار دارد را درون علامت “” پیست کنید. مشاهده می کنید که کد شما به صورت زیر در می آید:

همان طور که می بینید کاراکترهای عجیب و غریبی را به عنوان متن وارد کرده ایم. اما اصلا نگران نباشید.این کاراکترها در موقع پخش بازی به حروف صحیح فارسی تبدیل خواهند شد.

برای این کار لازم است یک فونت ایجاد کنیم.بنابراین طبق تصویر زیر یک فونت ایجاد کنید و نام  آن را به دلخواه my_font بگذارید. دونکته زیر را درباره آن باید حتما رعایت کنید:

ا) باید حتما فونت هایی که با پیشوند LMNشروع می شوند را انتخاب کنید. خوشبختانه با نصب Leomoon تقریبا تمام فونت های فارسی معروف در رایانه شما نصب شده و می توانید از آنها به عنوان فونت مورد استفاده در گیم میکر استفاده کنید. بنابریان می توانید به عنوان مثال LMN_Yekanرا انتخاب کنید.

2)در زیر کادری که عبارت 32 تا 127 نوشته شده، دکمه Clear all را بزنید. با خالی شدن کادر روی دکمه + کلیک کنید و در فرمی که بازمی شود دقت کنید به جای عدد اول 32 و به جای عدد دوم 255 انتخاب شده باشد.

کار شما با فونت تمام شده.حالا به سراغ آبجکت obj_textبرگردید و با اضافه کردن رخداد Draw کد نمایش متن درنقطه دلخواه را بنویسید.(مانند کد زیر)

draw_set_font(my_font);

draw_text(150 , 384 , my_text);

حالا کار خود را تست کنید:

همانطور که می بیند ما تقریبا موفق شده ایم و تنها حرف صاد در کلمه صورت ظاهرا دچار مشکل است. برای حل این مشکل باید بدانید که سه حرف از حروف فارسی دچار این مشکل هستند که حرف صاد کوچک یکی از آنهاست.   برای حل این مشکل باید سه خط کد زیر را در رخداد Create در پایین خط  اول کپی پیست نمایید(دقت کنید که پارامتر اول داخل پرانتز  نام متغیر متنی مان(یعنی my_text) است و همچنین کل عبارت ها هم برابر با my_text قرار دارند:

my_text=string_replace_all(my_text,”‚”,chr(197));

my_text=string_replace_all(my_text,”›”,chr(253));

my_text=string_replace_all(my_text,”†”,chr(242));

با اجرا شدن این کدها حروف دچار مشکل، تصحیح می شوند:

مثل همیشه اگر نظر یا سوالی دارید از پایین همین صفحه مطرح کنید. موفق باشید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *