چه درسهایی از موفقیت Downwell می گیریم؟سخنی با بازیسازان ایران

چه درسهایی از موفقیت Downwell می گیریم؟سخنی با بازیسازان ایران

1: می توان با یک گروه کوچک و یا حتی یکنفره بازی بسیار موفقی ساخت. نمونه های بسیار موفقی از این بازیسازان در چند سال اخیر دیده ایم. افرادی مانند Jonathan Blow سازنده Braid و یا Phil Fish سازنده Fez  چند مورد بسیار معروف و موفق هستند.البته یک نفره ساختن به خودی خود افتخاری به حساب نمی آید آنچه که مهمتر است کیفیت نهایی کار از نگاه منتقدان و مخاطبان است. متاسفانه این موضوع در بازیسازی مستقل کشور ما در حال تبدیل شدن به یک معضل است. حتما با جمله زیر آشنا هستید!!!

This game is created alone by me

۲: یک بازی با امکانات و مخارج اندک هم می تواند موفق باشد.شاید افرادی هستندکه فقط GTA  و Call of Duty و Fifa را به عنوان بازی قبول داشته باشند. حتما میدانید که برای ساختن این بازیها مجموعه ای عظیم از کمپانی ها و افراد بعلاوه میلیون ها دلار پول و چندین سال زمان به کار گرفته می شوند. البته واضح است که بیشترین درآمد و فروش بازیهای رایانه ای در جهان متعلق به سازندگان همین بازی هاست اما در مقابل بازی های کوچک که توسط گروه های کم تعداد و با سرمایه حداقلی ساخته می شوند هم میتوانند در مقیاس خود پرفروش و از نظر مالی موفق باشند.

۳: آنچه که باعث موفقیت می شود ابتکار و نوآوری است. ممکن است خیلی از بازیسازان فکر کنند که ایده جدیدی نمی توان پیدا کرد و همه ایده های ناب توسط افراد تیزهوش تر کشف و پیاده سازی شده اند. اما باید بدانید که به هیچ وجه اینطور نیست. همیشه ایده های زیادی وجود دارند که هنوز فکر کسی به آن نرسیده است.ممکن است فقط کمی فکر و مطالعه نیاز داشته باشد.

۴: نوآوری کامل هم کمی بعید است. به این معنا که هیچکس تمام یک چیز را به تنهایی خلق نمی کند. اینگونه نیست که شما بتوانید صفرتاصد یک ایده را خود به تنهایی بیافرینید و چیزی را به جهانیان ارائه کنید که نظیرش تا کنون وجود نداشته است. بلکه واقع گرایانه تر آن است که بگوییم ما ناگزیریم از اینکه از ایده های موفق افراد دیگر استفاده کنیم اما در عین حال می توانیم نوآوری خود را در آن اعمال نماییم. مثلا بازی Downwell از ژانری استفاده می کند که شاید ده ها بازی در این ژانر را قبلا دیده اید. و یا سبک گرافیکی آن بسیار  برای همه ما آشناست. اما هنر خالق بازی این بوده است که توانسته هم در زمینه گرافیک و هم از لحاظ گیم پلی کاری کند که آن را یک اثر نوآورانه تلقی کنیم.

۵: ونکته آخر آنکه بازیسازان عزیز کشورمان و حتی کسانی که به این حوزه علاقه مند شده اند باید دریچه نگاه خود را بازتر کنند و به جای آنکه دائما کافه بازار را رصد کنند تا ببینند چندمین کپی از چندمین بازی بی کیفیت داخلی بالاخره کی منتشر می شود٬ کمی هم  آثار موفق جهانی را دنبال کنند. البته به هیچ وجه منظور ما این نیست که تمام کارهای بازیسازان ایرانی ضعیف است و یا اینکه نباید آنها را مورد توجه قرار داد. بلکه گهگاه آثار خیلی خوب و با کیفیت هم از دل استودیوهای مستقل کشورمان خارج می شود. اما اینکه معیار و ملاک و الگوی خود را فقط در کشورخودمان جستجو کنیم٬ باعث می شود گستره نگاه خود را بیش از حد کوچک و کوتاه کنیم و فاصله ای که از لحاظ کیفیت با آثار خوب جهانی داریم روز به روز بیشتر شود.

2 دیدگاه ها

  1. Alone گفت:

    درود

    من میخوام بازی اوپن ورد دو بعدی سوم شخص برای اندروید بسازم (مپش زیاد بزرگ نیست). بعدش من میخوام اگه گیمر لباسی رو از فروشگاه خرید توی کات سین کاراکتر با همون لباس ظاهر بشه و اینکه گیمر با هر تصمیم گیری داستان دیگه ای رو پیش ببره (مثل بازی ها تل تیل) یک نمونه:
    مثلا کاراکتر با یک کاراکتر دیگه صحبت میکنه:
    کاراکتر: چرا میخوای اینکارو بکنی؟
    برای گیمر 4 گزینه بیاره:
    1:چون میخوام انتقام بگیرم 2:واسه تفریح اینکارو میکنم 3:واسه دوستم اینکارو میکنم 4:به تو ربطی نداره
    گیمر بین این 4 گزینه باید یکی انخاب کنه و پس از اون کاراکتر پاسخ همون گزینه روبده.
    آیا گیم میکر استودیو میتونه اینکار ها رو بکنه؟
    سپاس

    آیا گیم میکر پاسخگو هست؟

    • بله با گیم میکر امکانش هست.
      اصولا هر نوع بازی دوبعدی رو میشه با گیم میکر ساخت. اما باید بدونید که این توانایی و مهارت و تجربه بازیسازه که حرف اول رو میزنه و قابلیت های انجین در رتبه بعد قرار می گیره.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *